
Op dinsdag 8 december waren premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge weer op televisie.
Ze vertelden hoe het nu gaat met het coronavirus.
De belangrijkste dingen leggen we uit.
Gedeeltelijke lockdown blijft
Het aantal besmettingen met corona is nog te hoog.
Elke dag komen er mensen in het ziekenhuis bij.
Daarom gelden er regels. Bijvoorbeeld voor kerstmis.
De Eerste en Tweede Kamer moeten sommige regels nog goedkeuren.
Kerst en oud en nieuw vieren
Ook tijdens de feestdagen blijven de regels gelden.
U mag thuis maximaal 3 personen op bezoek krijgen. Kinderen onder 12 jaar tellen niet mee.
Blijf op 1,5 meter afstand van mensen die op bezoek komen. Ook aan tafel.
Doe uw boodschappen alleen.
En maak van tevoren een boodschappenlijst. Dan bent u snel klaar.
Vaccineren tegen het coronavirus
Vanaf 4 januari krijgen mensen het vaccin tegen het coronavirus.
Eerst zijn de mensen die werken in de zorg aan de beurt.
Dan komen de mensen die in een verpleeghuis wonen aan de beurt.
En daarna de rest van Nederland.
Tot de meeste mensen gevaccineerd zijn, moeten we ons aan de maatregelen houden.
Wedstrijden voor topsporters
Vanaf 17 december mogen topsporters weer trainen en wedstrijden spelen.
Publiek in het theater en bij sportwedstrijden
Veel mensen willen graag weer naar een sportwedstrijd. Of naar een evenement. Daarom gaat de regering dit in een aantal theaters uitproberen. En bij sommige wedstrijden.
De regering wil op deze manier kijken of dit veilig kan.
Regels voor groepen
- Ontvang thuis maximaal 3 gasten per dag.
- Kinderen tot en met 12 jaar tellen niet mee.
- In een ruimte binnen, zoals een theater, mogen maximaal 30 mensen samen zijn. Kinderen tellen mee.
- Buiten mogen maximaal 4 personen samen zijn.
Alle mensen die op 1 adres wonen mogen samen buiten zijn. Ook als zij met meer dan 4 mensen zijn.
Reactie plaatsen
Reacties